De digisprong op onze school | |
Van 2,5 tot 12 jaar zetten we in op specifieke ICT –vaardigheden.
De school biedt een lighthouse (toestel met interactieve mat voor educatieve spellen op kleuterniveau), een digi-bord in elke klas LS, een ingericht ICT-lokaal, laptops, tablets en chromebooks.
Verkennen van verschillende apparaten, leren typen, veilig surfen op het internet, kennis hebben van programma’s in functie van tekstverwerking, presentatie, foto-verwerking, … Allemaal vaardigheden die geleerd worden tijdens de geïntegreerde werking, tijdens muzische ateliers bij het domein ‘media’ of tijdens het specifiek ICT-uur.
Als school vinden we vlot kunnen typen een ‘must’ om op een efficiënte manier aan de slag te kunnen gaan met al deze vaardigheden.
Daarom bieden we typlessen aan vanaf het 4de leerjaar onder begeleiding van een professionele lesgever. Indien er voldoende inschrijvingen zijn, wordt dit op onze school georganiseerd. Anders sluiten we aan bij een andere school uit de gemeente.
We zijn er rotsvast van overtuigd dat aanvankelijk lezen en schrijven en rekenen en het hele verdere proces van lezen, schrijven en rekenen in een basisschool niet kan vervangen worden door een toestel. De ‘corona- schooljaren’ leerden ons hoe kinderen van een basisschool nood hebben aan de nabijheid van een leerkracht die hen graag ziet, die met hen begaan is en die elke dag opnieuw samen stappen zet in het hele leerproces. Correct leren lezen, schrijven en rekenen blijft een basis voor het verdere leven en laten wij nu net een basisschool zijn … |